Liikunnan haastekampanjan tulokset 2016

Posion Eläkkeensaajat aktiivisin liikkuja haastekampanjassa!

Liikkuminen on terveellistä, se parantaa elämisen laatua ja helpottaa selviytymistä arkipäivän askareissa. EKL:n liikuntahaasteen päätavoitteena oli saada mahdollisimman moni jäsen liikkumaan ja kuntoilemaan kykynsä mukaan säilyttääkseen ja parantaakseen toimintakykyään.

Suoritukseksi kelpasivat kaikki kuntoa kohottavat tai ylläpitävät liikuntamuodot kuten kävely/sauvakävely/hiihto/pyöräily/kuntopyöräily/potkukelkkailu/retkeily/ luonnossa liikkuminen/uinti/allaskävely/viestijuoksu/pelit/ boccia/petankki/mölkky, tanssit/tanhut, kuntosali/tasapainoharjoittelu tai ystävän/tuttavan ulkoiluttaminen. Kertasuorituksen piti kestää vähintään 30 minuuttia. Päivää kohti huomioitiin vain yksi suoritus.

Haastekampanjaan osallistui tänä vuonna 213 yhdistystä eli 65 % liiton jäsenyhdistyksistä. Osallistuneissa yhdistyksissä 8 042 henkilöä palautti suorituskortin. Suorituskortin palauttaneilta henkilöiltä kertyi kahden kuukauden aikana 395 753 liikuntasuoritusta eli keskimäärin 49 suoritusta/osallistuja, joka merkitsee 5,5 suoritusta/viikko. Maksimimäärä oli 61.

Paremmuusjärjestyksen ratkaisi suorituskertojen määrä suhteutettuna yhdistyksen/piirin 31.12.2015 olleeseen jäsenmäärään. Vuonna 2015 liikunnan haastekampanjassa oli lähes yhtä monta suoritusta. Vuonna 2016 suorittajia oli hieman viimevuotista enemmän.

Parhaat EKL-piirit
1. Uusimaa 15,57 
2. Lappi 13,55
3. Ruotsinkielinen piiri 12,90
4. Pohjois-Karjala 10,34
5. Pirkanmaa 10,09
6. Oulu 8,98

Parhaat EKL-yhdistykset
1. Posion Eläkkeensaajat ry/Lapin piiri 46,74
2. Kaivokselan Eläkkeensaajat ry/Uudenmaan piiri 45,71
3. Lohjan Eläkkeensaajat ry/Uudenmaan piiri 38,58
4. Kuivaniemen Eläkkeensaajat ry/Oulun piiri 37,87
5. Uimaharjun Eläkkeensaajat ry/Pohjois-Karjalan piiri 33,47
6. Korson Eläkkeensaajat ry/Uudenmaan piiri 33,16

Tulokset

Liikunnan haastekampanja käynnistyy 1.3.2016

Eläkkeensaajien Keskusliitto haastaa EKL:n yhdistysten jäsenet liikkumaan kukin oman kunto- ja taitotasonsa mukaan, sillä liikkuminen on terveellistä, liikunta parantaa elämisen laatua ja helpottaa selviytymistä arkipäivän askareista. Liikunta tuo lisäksi hyvää mieltä.

Iäkkään ihmisen lihasvoiman muutoksesta suurempi osa on toimettomuuden kuin vanhenemisen muutosta. Mitä enemmän ihminen istuu ja makaa, sitä vähemmän hänellä on luumassaa (= osteoporoosiongelma). Liikunta hidastaa ikään liittyvää luumassan vähenemistä ja luun heikkenemistä aktivoimalla uuden luukudoksen muodostumista. Liikunnan vaikutukset luustoon näkyvät noin vuoden säännöllisen liikunnan jälkeen.

Haasteen kesto on kaksi kuukautta 1.3.–30.4.2016. Valtakunnallinen liikunnan haastekampanja toteutetaan nyt kolmatta kertaa. Kampanjan sähköinen tuloskortti on kopioitavissa liiton kotisivuilta. Kampanjassa palkitaan parhaat piirit ja yhdistykset. Yhdistykset voivat palkita myös omia jäseniään.

Toivomme, että yhdistykset

  • tiedottavat haastekampanjasta jäsenistölleen
  • kopioivat tarpeiden mukaan suorituskorttia niille, jotka eivät voi täyttää sitä sähköisesti tai jotka eivät ole ottaneet sitä lehdestä sekä
  • nimeävät yhdyshenkilön, joka kerää yhdistyksen jäsenten suorituskortit ja toimittaa yhteenvedon (= kuinka monta yhdistyksen henkilöä on osallistunut kampanjaan ja kuinka monta kertaa he ovat liikkuneet kahden kuukauden aikana) piirin yhdyshenkilölle, joka toimittaa piirin yhteenvedon liittoon 15.5.2016 mennessä.

”Kaikki syyt, jotka estävät sinua liikkumasta, ovat tekosyitä”

Käytännön vinkkejä arkiaktiivisuuden lisäämiseksi

  • Vältä yli tunnin yhtämittaista istumista työpöydän, tietokoneen tai television ääressä – jaloittele ja venyttele tai jumppaa
  • Sirottele 5–10 minuutin kävelytuokioita pitkin päivää
  • Käytä kauppamatkoilla, jos mahdollista pyörää tai kulje jalkaisin
  • Osallistu lasten leikkeihin
  • Vahvista etenkin jalkalihaksiasi ja vetreytä käsien ja hartioiden lihaksia
  • Ulkoiluta koiraa säännöllisesti, jos sinulla on koira
  • Kävele ystävän luo vierailuille
  • Säännöllinen siivoaminen kuluttaa energiaa ja on mielekästä hyötyliikuntaa