2.8. Olisiko jo lopultakin eläkkeensaajien aika?

Tiedote 2.8.2018

Olisiko jo lopultakin eläkkeensaajien aika?

Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry vaatii, että hallituksen tulee luopua vuodelle 2019 kaavailemastaan kansaneläkeindeksin jäädytyksestä. Samalla on hallituskaudella kansaneläkeindeksiin tehdyt leikkaukset ja indeksin jäädytykset kompensoitava eläkkeensaajillemme.

-Valtion ensi vuoden budjettia valmistellaan suotuisan taloustilanteen vallitessa. Tämän on nyt näyttävä myös heikoimmassa asemassa oleviin kohdennettuina positiivisina päätöksinä. Hädässä olevien eläkkeensaajiemme tilannetta pitää lähteä pidemmällä tähtäimellä ratkomaan kansaneläkkeen tasoa reilusti korottamalla. Se helpottaisi myös niiden pientä työeläkettä saavien taloudellista tilannetta, joille on eläkkeensä päälle myös kansaneläkettä maksussa, sanoo EKL:n puheenjohtaja Simo Paassilta.

Kansaneläkeindeksin jäädytykset ja leikkaukset, palvelumaksujen korotukset sekä erilaisten Kelan lähinnä sairastamiseen liittyvien tukien leikkaamiset kuluneena hallituskautena ovat kiristäneet katastrofaalisesti kaikkein heikoimmassa asemassa olevien eläkkeensaajien taloudellista asemaa.  Hallituksella on nyt, viimeistä budjettiaan valmistellessa, viimeinen mahdollisuus tehdä korjaavia päätöksiä heidän ahdinkonsa helpottamiseksi. Tämä työ on aloitettava valtiovarainministeriön ensi viikon budjettiriihessä.

-Veronkevennyksiin ei nyt todellakaan ole mahdollisuuksia vaan nyt on helpotettava niiden asemaa, joilta on suhteessa eniten viety tällä hallituskaudella. Vaadimme yhä kattavaa toimenpideohjelmaa, jolla eläkeläisköyhyys käännetään laskuun, päättää puheenjohtaja Simo Paassilta.

puheenjohtaja Simo Paassilta, 050 522 1201

– Perustettu 1962, takana jo yli 55 vuotta aktiivista toimintaa